07 17 2018

Vitamíny rozpustné ve vodě – 1. část

Vitamíny rozpustné ve vodě – 1. část

To jsou ty vitamíny, které si pro vstřebávání vystačí i s lačným žaludkem. Není nutné je doplňovat stravou (jako ty, co jsou rozpustné v tucích). Jsou to všechny vitamíny skupiny B, pak také vitamín H a známý vitamín C.

Vitamín C

Lidově zvané „céčko“ zná i malé dítě. A je to zejména proto, že jde o jeden z nejdůležitějších prvků pro naše tělo. Výrazně posiluje naši imunitu,antioxidační účinky a pomáhá řadě procesů v těle k snadné cestě.

Tak například je důležitý pro tvorbu kolagenu, což je látka nezbytná pro pevné a pružné chrupavky, vaziva, také cévy, kosti i svaly. Důležitý je vitamín C i pro naši imunitu. Průzkumy jasně ukázaly, že dost výrazně zmírňuje infekce a běžná nachlazení tak zkracuje. Proto je hodně známý citron při kapénkových infekcích.

Pokud má tělo nedostatek vitamínu C, projevuje se to únavou, sníženou imunitou, ztrátou chutí k jídlu, dlouhodobý nedostatek pak dokonce i krvácivostí dásní. O nadbytek se bát nemusíme – to, co tělo nepozře, je vyloučeno močí z těla ven.

Bohatými zdroji vitamínu C jsou samozřejmě citrusy – citrony, grepy, pomeranč, mandarinky či pomelo, dále černý rybíz, jahody, ze zeleniny pak paprika, rajčata, brokolice, brambory nebo zelí. Vařením či jinou tepelnou úpravou se z potravin vytráví velké množství vitamínu C, dokonce až sedmdesát procent, proto by se zelenina i ovoce měla konzumovat syrová.

Vitamín B1

Autor obrázku: SOCIALisBETTER

Jinak také zvaný thiamin je důležitý prvek pro správnou funkci nervové soustavy. Nejen že posiluje nervy, ale také poskytuje naší duši jistý klid.

Bez vitamínu B1 se neobejedou děti a dospívající, protože podporuje jejich zdravý růst, také pomáhá našemu trávení tím, že štěpí jisté látky a tak celý proces usnadňuje. Výtečný je i při bolesti zubů, když tlumí jejich bolest a také podporuje činnost zdravého srdce a posiluje cévy. Zvýšený přísun thiaminu mají nejspíš nakázaný námořníci a další zaměstnanci na parnících či lodích, protože odvrací mořskou nemoc a zmírňuje její průběh.

Pokud budeme chtít thiamin, či vitamín B1 doplnit z přírodních zdrojů, budeme jíst luštěniny, ovesné vločky, arašídy, většinu čerstvé zeleniny, mléko, žloutek, ryby, také maso – nejvíce libové vepřové, anebo rýžové otruby.

Vitamín B2

Další ze skupiny vitamínů B, je B2, často zvaný riboflavin. Jeho přírodními zdroji jsou zejména mléko a mléčné výrobky, jako sýry a jogurty, také ledviny a játra, nebo ryby, vejce a opět syrová zelenina.

A k čemu že je riboflavin nutný? Většinu lidí potěší, že jde o produkt, který jim odežene nepříjemné bolesti hlavy, zvláště pak při nesnesitelné migréně, ulevuje při únavě očí, což zas ocení spousta lidí, kteří denně sedí u počítače. Vitamín B2 udržuje zdravou kůži, vlasy, nehty a také vnitřní sliznici. Výrazně tak omezuje vznik výrůstků a nádorů po celé délce vnitřní sliznice. Riboflavin potřebují naše orgány i celé tělo, neboť jde o látku, která je potřebná k růstu a dělení buněk.