01 18 2018

Pokrmy z cizrny – nejzdravější luštěniny

Pokrmy z cizrny – nejzdravější luštěniny

Autor obrázku: Kelly Cree

Cizrna je luštěnina, která obsahuje důležité bílkoviny a spoustu vitamínů. Připravují se z ní chutná jídla, nejčastěji pomazánky a polévky, dále pak saláty a dušená jídla. V čajovnách ji můžete najít pod pojmem Hummus.

Polévka z cizrny

Na tuto polévku si přichystejte 400g cizrny, 1l zeleninového vývaru (použít můžete také vodu a bujón), olej, majoránka, bazalka, sojová omáčka, petrželová nať.

Cizrnu nechte přes noc nabobtnat. Vařte doměkka zhruba hodinu. Hrnec nepřikývejte. Luštěninu osolte, až začne vřít voda. Cizrnu slijte a přidejte do zchladlého vývaru a rozmixujte ji. Poté polévku prohřejte na sporáku a přidejte majoránku, nakrájenou bazalku a petrželku. Dle potřeby dosolte. Přidejte sojovou omáčku. Polévku můžete mírně omastit olejem.

Kuskus s tuňákem a cizrnou

Na tento pokrm budete potřebovat 400g cizrny, 200g tuňáka v olivovém oleji, 300g cherry rajčátek, kuskus, okurku, šťávu z citronu, čerstvou mátu, sůl, pepř.

Cizrnu připravte obvyklým způsobem. Slijte z ní vodu a nechte ji chvilku stát bokem. Do nějaké velké mísy nasypte kuskus a zalijte horkou vodou podle návodu. Až nabobtná, přidejte cizrnu. Z tuňáka slijte olej a dejte ho kousek stranou, ještě ho budete potřebovat. Tuňáka přidejte do mísy. Rajčátka omyjte a rozkrojte na polovinu. Okurek zbavte slupky a nakrájejte ho. Zeleninu také přidejte do mísy. Směs promíchejte a nachystejte si zálivku. Olej z tuňáka smíchejte s citronovou šťávou a nakrájenou mátou. Osolte, opepřete a přelijte salát. Ještě jednou promíchejte a můžete podávat!

Cizrna zapečená s celerem a květákem

Potřebovat budete 1ks celeru, 220g květáku, 400g cizrny, 1ks zelené papriky, sojovou omáčku, kari, 1ks vejce, 15g opečeného chleba, olej.

Cizrnu uvařte, sceďte a dejte do velké mísy a nahrubo ji rozmačkejte. Celer a květák uvařte v páře. Tuto zeleninu po uvaření nakrájejte nadrobno, květák stačí rozdělit na menší růžičky. Papriku omyjte a nakrájejte na menší kousky. Také ji přidejte do mísy. Přidejte také na kostičky nakrájený opražený chleba, sojovou omáčku a kari. Směs promíchejte. Někde bokem si rozmíchejte vajíčko a vlijte ho do mísy. Směs znovu promíchejte. Podle chuti dosolte. Zapékací mísu vymažte olejem nebo tukem a umístěte na ni směs. Tu následně uhlaďte a dejte péct do předehřáté trouby na 180°C asi 45-50 minut.

A nakonec specialita vyráběná z cizrny snad u všech návštěvníků čajoven:

Hummus

Autor obrázku: Darya Pino

Potřebovat budete 500g cizrny, 150 tahini, citronovou šťávu, 1lžíci soli, 2lžičky jedlé sody

Cizrnu nechte opět přes noc nabobtnat, další den vylijte vodu a přidejte novou. Přidejte jedlou sodu a vařte na mírném ohni asi dvě a čtvrt hodiny. Po uvaření cizrnu sceďte. Pomalu ji mixujte a přilévejte studenou vodu tak dlouho, dokud nevznikne kaše. Do hladké kaše následně vmíchejte tahini a promixujte. Poté přidejte šťávu z citronu a podle chuti dosolte. Směs nakonec znovu rozmixujte.

Poznámka: Tahini je sezamový krém, který neobsahuje sůl a je vyroben z pražených a rozemletých sezamových semínek.