06 24 2018

Přejídání a jak jej přemoci

Nálety na ledničku, večerní přejídání, pětichodové obědy, to jistě každá z nás zná. Málokdo odolá zákusku po obědě, bonboniéře, která se válí v šuplíku nebo dortíku, co přinesou kolegyně do práce. Stále si říkáte „Teď už opravdu začnu jíst zdravě!“ nebo „Teď už opravdu začnu hubnout!“, ale přejídání vám v tom brání. Poté máte akorát výčitky, že to posilování je vniveč. Přečtěte si pár tipů, jak přejídání zabránit, nebo co dělat, když na nás padnou „chutě“.

Deník

Autor obrázku: Crysco Photography

Zapisujte si, co jste za celý den snědli. Nejenže vás to donutí zamyslet se nad tím, co jíte, ale také vám stud nedovolí vypsat tam v deset večer čokoládu nebo dortík. Bude to znít divně, ale největší chybou bývá, že nejíte dost a správně.

Přes den jíte potraviny, které tělo rychle spálí a vy se poté cítíte ještě hladovější. Dojděte si proto k výživové poradkyni, nejlépe po dvou týdnech zápisu v deníku, aby vám mohla vypsat stravu přímo na míru. Řekne vám, v čem děláte největší chybu a vytvoří vám jídelníček nový. Vlčí hlad zaženete, budete-li jíst pomalu a každé jídlo si vychutnáte. Když každé sousto zhltnete, vaše tělo se nebude cítit dost syté a vy budete mít ještě hlad. V tom je kouzlo francouzek, které jídlo prožívají a vychutnávají si ho.

Buďte aktivní

Je jasné, že když nemáte co dělat a celý den jen lenošíte u televize, první, kam vyrazíte, je lednička. Když budete mít dostatek aktivit během dne, ledničky si ani nevšimnete. Podnikněte věci, které vám udělají mnohem větší radost než čokoláda. Vezměte svého partnera do kina, jděte na docházku do lesa, nebo třeba uklízejte. Nejenže vás to donutí nemyslet na mlsání, ale také se budete pohybovat.

Motivujte se

Vyvěste si na ledničku obrázky, které vás donutí si nic nevzít. Ať už to budou fotky, jak budete chtít vypadat, nebo fotky, jak dopadnete, když nepřestanete mlsat. Odměňte se za každou odmítnutu sladkost nebo přejídání, například drobnou kosmetikou. Poproste přátele a rodiče, aby vám místo bonboniér a čokolád raději koupili něco jiného.

Pijte

Ne nadarmo se říká, že hlad je převlečená žízeň. Tělo si totiž neumí dostatečně „zařvat“ v momentě, kdy má žízeň. Metabolismu se pak zpomaluje a hrozí nám riziko obezity. Proto vypijte denně alespoň dva litry. Vhodná je kohoutková voda, nebo stoprocentní džusy naředěné vodou. Pijte průběžně celý den, nikoli nárazově.

Autor obrázku: Dinner Series

Regulujte hladinu cukru v krvi

To dosáhnete, dáte-li si každý den lžičku skořice do kávy nebo jogurtu. Nebudou vás přepadat chutě na sladké a budete se cítit déle syté. Stejně funguje i ocet, například v salátu.

Okamžití pomocníci

Nemůžete-li se udržet, dejte si alespoň potravinu, která bude zdravější a více vás nasytí.

  • Pečené brambory Pečené brambory jsou velmi syté, proto uspokojí náš hlad a zmírní naše chutě až na 24 hodin.
  • Ryba – Snězte tučnější rybu, jako je třeba losos. Ryby obsahují omega 3 mastné kyseliny a leptin, který utlumí váš apetit a regulují vaše žravé „záchvaty“. Dejte si raději rybu než hovězí maso, jelikož se po ní budete cítit více plní.
  • Jablko – Jablko je skvělým „rychlíkem“ při vašem záchvatu. Obsahuje množství vlákniny a rychle vás zasytí.
  • Zelený čaj – Zelený čaj reguluje hladinu cukru v krvi a tím zmírňuje chuť na sladké.
  • Listová zelenina – Listová zelenina, jako například, salát nebo rukola, je nízkokalorická a nasytí.
  • Vajíčka – Snídejte vajíčka, nejenže dokážou regulovat apetit až na 36 hodin, ale také vám zaručí vosí pas.
  • Luštěniny – Nejenže vyrovnávají naše chutě, ale také zlepšují efektivitu metabolismu.
  • Kyselá okurka – Obsahuje ocet, který způsobuje pocit sytosti.
  • Mentolová žvýkačka – Má zklidňující účinky a působí jako prevence proti přejídání a hladu.
  • Mango – Máte-li chuť na sladké, nejezte čokoládu, ale mango. Je sladké a zároveň obsahuje mnoho vitamínů a minerálů.
  • Tofu – Tofu zažene chuť k jídlu.
  • Oříšky – Oříšky dokážou nabudit metabolismus, dokáží si poradit s chutí na sladké a neustále chroupání oklame hlad.