07 17 2018

Co jste možná nevěděli o kofeinu

Nejprve si pojďme kofein trochu představit. Že je obsažen v kávě, ví snad každý, ale co o něm víme dál?

Kofein je alkaloid obsažený v přírodní formě nejčastěji v kávových bobech kávovníku a listech čajovníku. Následně potom v toliko populárních nápojích kávě a čaji. Dále ho najdeme i v komerčně vyráběných kofeinových nápojích (typu Coca-cola) a energetických nápojích, v malém množství i například v čokoládě a kakau. Bylo prokázáno, že ovlivňuje činnost centrální nervové soustavy, stejně jako srdeční činnost. Proto bývá označován za nejčastěji užívaný stimulant, někdy i jako nejrozšířenější legální droga.

O škodlivosti nebo prospěšnosti kofeinu toho bylo napsáno a diskutováno nespočetně, řada teorií si často i protiřečí. Pokud bychom to měli shrnout jednou větou – v případě používání kofeinu není třeba být na poplach. Dosavadní studie ukazují, že pokud se kofein konzumuje s mírou, neměl by mít na člověka negativní vliv.

Jaké nejčastější mýty jsou v souvislosti s kofeinem nejčastěji tradované? Pojďme si je přiblížit trochu podrobněji.

Kolik kávy denně vypít?

Kolik je ještě málo kávy a kolik už moc? Odborníci udávají, že denně bychom neměli překročit množství cca 300 – 400 mg kofeinu, což odpovídá asi 2 – 4 šálkům kávy denně. Množství kofeinu se přitom liší i podle typu samotného nápoje. Instantní káva klasické velikosti obsahuje cca 70 mg kofeinu, espresso i 120 mg kofeinu, černý čaj cca 40 mg kofeinu, kofola 0,3 l cca 50 mg a podobně.

Denně by množství kofeinu nemělo v žádném případě překročit množství 1000 mg, v tomto případě může dojít k poškození zdraví!

Kofein vyvolává závislost

To, že je kofein návykový, je do určité míry pravda. Své o tom vědí pravidelní konzumenti kávy, zejména ti s více než třemi šálky kávy denně. Po jejím  vysazení se skutečně mohou objevit velice nepříjemné příznaky typu bolest hlavy, podrážděnost, úzkost, poruchy soustředění. Tyto nepříjemné stavy ale odezní během několika dní. Není tedy závislost jako závislost, tuto bychom jistě se závislostí na alkoholu nebo nelegálních drogách nezaměnili.

Po konzumaci kávy se špatně spí

I tento mýtus je pravdivý pouze z poloviny. Kofein se totiž nejenom rychle vstřebává, ale i odbourává. Udává se, že k jeho odbourání z organismu dojde cca po 6 hodinách. Vyplývá z toho jediné: pokud omezíte pití kofeinových nápojů 6 hodin před spaním, problémy se spánkem by vám kofein neměl způsobit. Zde ale řada z vás potvrdí, že existují značné individuální rozdíly. Někdo je citlivější a problémy skutečně může mít, jinému nevadí káva před spaním vůbec.

Vliv kofeinu na srdečně-cévní onemocnění

Prokázaným faktem je, že kofein může krátkodobě zvyšovat krevní tlak a tep. Opatrní by proto měli být s konzumací kávy lidé s vysokým krevním tlakem. Vliv na vznik srdečně-cévních onemocnění ale nebyl v souvislosti s kofeinem prokázán!

Stejně tak nebyl žádným způsobem prokázán vliv kofeinu na vznik rakoviny, naopak dokáže proti některým typům rakoviny chránit.

Kofein a riziko osteoporózy

Toto riziko bylo vysloveno na základě zjištění, že při vysoké konzumaci kofeinu se z těla vylučuje močí i větší množství vápníku a hořčíku, tedy prvků důležitých pro kostní hmotu. Vědci ale zjistili, že tuto ztrátu lze nahradit přidáním dvou lžiček mléka do hrnku kávy. Nicméně staří lidé jsou k účinku kofeinu pravděpodobně citlivější a následkem osteoporózy může docházet ke zlomeninám. Proto by u nich konzumace kávy neměla přesahovat 300 mg kofeinu na den, což odpovídá asi třem šálkům kávy. A takovýto požadavek se dá s přehledem splnit.

Kofein a dehydratace

Žádné studie neprokázali, že by kofein způsoboval dehydrataci. Je pravda, že zvyšuje vylučování moči, ovšem člověk v konzumovaném nápoji dostane tekutiny, kterými kompenzuje tuto ztrátu.

Kofein a hubnutí

Informace, kterou ocení všechny ženy, nicméně žádný zázrak nečekejte. Kofein sice dokáže zrychlit metabolismus, ovšem na hubnutí tělesné hmotnosti je třeba zapracovat jiným způsobem. Co je však zajímavé, kofein zvyšuje výdrž při aerobních a anaerobních aktivitách. Dokáže vás tedy víc „nakopnout“ do sportovních aktivit, navíc bylo prokázáno, že snižuje vnímání bolesti a podporuje spalování tuků místo cukrů