09 23 2017

Veganství a stravování veganů

Minulý rok se veganství výrazně dařilo. Tento „trend“ se pomalu začíná rozmáhat a lidé se o toto odvětví začínají více zajímat. Pokud i vy stále tápete a nemáte jasno v tom, co je veganství, pak si v následujících řádcích napíšeme krátké vysvětlení.

Veganství není jen druh stravy, jak si mnozí lidé myslí, ale určitý životní styl. Ten spočívá zejména v odmítaní veškerých živočišných produktů. Nepodporují ani různé zoologické zahrady, atp. Vegan je pak člověk, který se rozhodl tento životní styl žít.

Veganské stravování nemusí být nudné

Většina lidí, kteří přemýšlí o veganském stylu života si myslí, že kvůli přechodu se jejich jídelníček výrazně zúží. Tak tomu ale rozhodně není. U přípravy veganských jídel naopak budete více experimentovat a vaření nebude tak nudné, jak by se zdálo.

Na začátek si ukážeme, jaké jídla můžete připravovat a také z jakých surovin. Důležitou poznámkou ovšem je, aby každý, kdo přechází na rostlinnou stravu dodržoval výživové hodnoty, které dodržovat má. Zejména vitamín B12, který se získává především z živočišných produktů jako je maso, mléko či vejce, tak musíme nahradit. A to například různými doplňky stravy.

Bílkoviny

Tofu – tofu můžeme označit za takový „sýr“, vyrábí se totiž obdobně. Jako výchozí surovina se ale vezme sojové mléko, respektive získaný ze sójových bobů. V přípravě se rozhodně nekladou žádné meze, tofu můžeme udit, grilovat, ale i smažit.

Tempeh – samotný tempeh se taktéž vyrábí ze sojových bobů, nicméně jako natural není natolik chutný jako tofu. Z tohoto důvodu je lepší jej marinovat a pak tepelně upravit. V oblasti Indonésie se jedná o naprosto tradiční potravinu.

Sójové maso – jedná se o dehydratovaný sójový protein. Vyrábí se z odtučněné mouky. Můžeme jej smažit i grilovat. Sójové maso obsahuje až 50 % bílkovin a velmi málo tuku. Díky tomu, že neobsahuje antinutriční látky, tak dochází k využití všech obsažených živin.

Robi – robi maso můžeme přirovnat ke kuřecímu masu, a to díky svým energetickým hodnotám. Je to polotovar vyráběný ze směsi rostlinných bílkovin. Připravit z něj můžeme kupříkladu řízky, karbanátky či pomazánky.

Seitan – jedná se o 100% čistou pšeničnou bílkovinu. Je velmi lehce stravitelný. Vyrobit si ho můžete i vy sami doma pomocí mouky a vody. Upravuje se podobně jako tofu, můžete jej smažit nebo péct.

Falafel – tento pokrm si musíme nejdříve připravit. Vyrábí se z cizrny, která se nejdříve nechá přes noc ve vodě. V obchodech je k sehnání ve formě prášku, ale nejideálnější volbou je připravit si ho doma čerstvý. Nezapomeňte kombinovat tento druh bílkovin s luštěninami – hrách, čočka, fazole, atd.

Zdroj vápníku

Vápník je taktéž velmi důležitý. Pokud se ptáte proč, tak existuje zcela jednoduchá a jasná odpověď. V našem těle se podílí na správné funkci svalů a nervů, nebo také udržuje zdravé kosti a chrup.

Vápník můžeme pojmout z potravin jako je makové, mandlové mléko či z různých semínek a oříšků. Například sezamová semínka nebo mandlové oříšky, atd.

Zelenina je pro zdroj vápníku taktéž důležitá, nesmíme tedy opomenout květák, kapustu nebo brokolici.

Příklady veganského jídla

Jak jsme se již zmiňovali, veganské stravování je zejména o experimentování. Každý si pak oblíbí svá jídla a ty pravděpodobně bude vařit. Množství a druh jídel se liší také podle toho, zda více sportujete nebo ne. V tomto ohledu je nutné dbát na dostatek výživových hodnot, které má vaše tělo denně přijmout. Jak by mohl vypadat ukázkový jednodenní veganský jídelníček? Následovně…

Snídaně

Smoothie z banánu, ovesného mléka a chia semínek nebo müsli například s makovým mlékem

Svačina

Ovoce (kiwi, jablka, pomeranče, atd.) a oříšky (kešu, para ořechy, atd.)

Oběd

Čína z rýžových nudlí + zelenina

Svačina

Žitný chléb s tofu pomazánkou

Večeře

Čočkový salát s rýží

Jak můžete vidět, veganský jídelníček je opravdu pestrý a toto není zdaleka vše, co může obnášet. Dnes je na internetu k mání spoustu webů, které se na veganství výrazně zaměřuje a kde vám začátek do veganství může přijít velmi snadný. Mezi takové můžeme zařadit například web https://www.svobodavsem.cz. Dozvíte se spoustu informací včetně zajímavých rozhovorů či receptů. A co vy? Přemýšleli jste nad veganským stylem života či nikoliv? Vyjádřete se v komentářích.