09 24 2018

Předcházejte nošení ortézy a operacím kolene. I pro aktivní sportovce je prevence základ


Úrazy a onemocnění kolene postihují často milovníky aktivního způsobu života. Může za to nedostatečný důraz na prevenci.

Problémy s koleny má čím dál více lidí. Přispívá k tomu sedavý způsob života, na druhou stranu i zvýšená míra aktivního sportu – například lyžování nebo, v současné době tolik oblíbeného, běhu. Může za to i fakt, že lidé přeceňují svoje síly a nevěnují dostatečnou pozornost svým kloubům. Myslí si, že když mají dostatečnou fyzickou zdatnost na to, aby každý den uběhly deset kilometrů, další cvičení už není třeba. Občasná bolest kolene je nevystraší.

Sportovci mohou skončit s ortézou nebo na operaci

Koleno je komplikovanou částí lidského těla. Pokud vás pobolívá, můžete mít problém, jak se samotnou kostí, tak s vazy, chrupavkou nebo se šlachami. Pokud odhlédneme od samotných zlomenin kostí, lidé často bojují s poraněním předního zkříženého vazu. Právě v tomto případě jde většinou o zranění způsobené sportovní činností. K léčbě se přistupuje velmi individuálně a důraz se při ní dává i na způsob života pacienta. Při konzervativní léčbě se doporučuje hlavně rehabilitace, cvičení, následně možné nošení ortézy při sportovních činnostech. U lidí, kteří častěji sportují nebo mají přetrvávající problémy, se nakonec musí přikročit k operaci a náhradě vazů.

Prevencí je i správná strava

Poraněním nebo onemocněním kolene není samozřejmě možné vždy předejít, ale lidé, kteří sportují, mohou do určité míry riziko snížit. Základem je správně zvolená obuv, vložky do bot nebo v případě problémů i správně zvolená ortéza. Člověk by měl také zvolit zátěž přiměřenou svému aktuálnímu fyzickému zdraví.

Nejen aktivnější sportovci by měli zařadit do svého denního režimu i protahovací a posilovací cvičení, běžci a lyžaři především cvičení na posílení svalů kolenního kloubu. Krátká rozcvička před i po sportovní aktivitě, například běhu, by měla být samozřejmostí. Aktivnější sportovci by také měli uvažovat nad změnou jídelníčku. Proteiny, kalcium a vitamín D jsou esenciální pro udržení zdravých kloubů, svalů a vaziva.