Každý třetí Čech vlastní kolo, jsme národem cyklistů. Vybrat však ideálního parťáka, na němž se vám bude svižně šlapat, může být někdy oříšek. Zvlášť, když je dnes na trhu k dostání nepřeberné množství.  Kolo se nám musí líbit, ale taky se nechceme zbytečně dřít, hrbit. Poradíme, podle čeho vybírat, abyste se při pohledu na nový bicykl těšili na další kilometry.

Kam s ním vyrazíte

Než se pustíte do samotného výběru kola, je potřeba si ujasnit, kde na něm budete jezdit. Nejpopulárnější jsou mezi Čechy (jak vyplynulo z březnového průzkumu bikero.cz „Češi na kole“) horská kola, univerzál vhodný na cyklostezky i silnice, les i louku. Silniční kola jsou určená na hladké povrchy, ale zase si užijete skutečně rychlou jízdu. I mezi koly už máme takzvané univerzály, křížence silničních a horských kol – gravel. A když rádi střídáte terén, sáhněte po krosových a trekingových kolech.

Zvláštní kategorií jsou pak elektrokola, která vídáme na českých cyklostezkách i silnicích čím dál častěji. „Elektromotor vám může asistovat při jízdě do prudkého kopce anebo i při delších cestách a je vhodný jak pro pohodovou jízdu po městě, tak pro výlety,“ objasňuje možné způsoby využití Martin Kudrna z bikero.cz

Pánské versus dámské

Rozlišení na pánské a dámské bicykly má své opodstatnění. Dámská kola mají jiný tvar rámu a sedla, délky představce, šíři řídítek a samozřejmě uzpůsobený design. Pravdou ale je, že většina silničních, horských a gravel kol má dnes unisex rámy.

„Rozměry rámů jsou jedním z hlavních faktorů, který ovlivňuje jízdní komfort. Nesprávná volba rámu může mít následky v podobě bolesti krční páteře a zad, kloubů nebo zápěstí. Velikost rámů je většinou udávána v palcích nebo v mezinárodním značení XS, S, M, L, XL, XXL. Stejně tak můžete kolo vybrat dle vaší výšky. Na internetu jsou k dispozici tabulky s přepočty a doporučeními pro konkrétní typy postav. Zda vám kolo padne, zjistíte i tak, že se obkročmo postavíte nad kolo, obě paty necháte na zemi a mezi rozkrokem a rámovou trubkou by vám měl vzniknout volný prostor cca 5 cm,“ vysvětluje Martin Kudrna z bikero.cz.

Materiál

Jedním z nejdůležitějších parametrů pro výběr kola je jeho váha. Výrazně ovlivňuje jeho stabilitu, ovladatelnost a v případě drobné postavy i samotnou manipulaci s kolem. Průměrné horské kolo může vážit i přes 13 kg.

V minulosti byly rámy nejčastěji ocelové, sice těžké, ale pružné. Dnes najdete ocelové rámy spíše u kol levnějších kategorií. Většina moderních kol má rámy z hliníku. Poznáte je podle značení ALU. Výhodou je nízká hmotnost, dobrá tuhost a cena, nevýhodou je nízká pružnost rámu.

Dalším oblíbeným materiálem pro výrobu rámů je karbon. Moderní technologie umožňují stavět skutečně pevné a extrémně lehké rámy, některé váží méně než 1 kg! Ale připlatíte si.

Fajnšmejkry jistě zaujmou rámy označené jako Cr-Mo anebo Columbus. Jde o ušlechtilou ocel s přísadou molybdenu a chromu. Jen je potřeba počítat s tím, že čím kvalitnější ocelová slitina, o to vyšší finální cena kola.

Výrazně těžké kolo je podezřelé. Někteří výrobci šetří na konstrukci a rámu. Volí levnější, ale těžší materiály a cena přitom zůstává shodná s koly, které jsou konstruovány z lehčího a pevnějšího materiálu.

Pokud si s výběrem nebudete jisti, nechte si poradit. „Vyžádat si radu profesionála není ostuda, ať už jste laik, začátečník nebo pokročilý cyklonadšenec. Není nic horšího, než si pořídit kolo, se kterým v průběhu jízdy nebudete spokojení. Vyplatí se proto jít do specializované prodejny, nechat si poradit a kolo si rovnou vyzkoušet,“ uzavírá Martin Kudrna z bikero.cz.