Low carb dieta: uleví tělu i duši

0
143

Trápí vás ekzémy, alergie, únava nebo třeba „jen“ obyčejná nadváha? Vyzkoušejte low carb stravu. Jde totiž o mnohem víc než jen o moderní výživový směr…

Málokterá dieta se v posledních letech těší takové popularitě jako právě low carb, tedy stravování se sníženým obsahem sacharidů. A z dobrého důvodu – jak potvrzují vědecké studie i zkušenosti běžných lidí, právě nízkosacharidová dieta může zatočit s mnoha zdravotními problémy: obezitou, nadváhou a vysokým tlakem počínaje a nespavostí, ekzémy nebo alergiemi konče.

Jak vypadá low carb dieta?

Navzdory slovu „dieta“ nemá low carb s hladověním nic společného. Naopak – jak upozorňují odborníci na výživu, jedná se především o návrat k přirozené výživě, tedy ke způsobu stravování našich předků. Spíš, než o jednorázovou dietu tak jde o dlouhodobě udržitelný životní styl.

A konkrétně? Oproti běžné stravě low carb strava obsahuje výrazně méně sacharidů (do 130 gramů denně), na talíři se v průběhu dne naopak objevuje víc zdravých tuků a také kvalitních bílkovin (jako jsou vejce, maso nebo mořské plody), samozřejmě doplněných notnou dávkou zeleniny.

Jak nám sacharidy škodí?

O roli sacharidů ve stravě neměli odborníci dlouho jasno. Ba co víc – ještě před pár desetiletími se domnívali, že právě sacharidy (společně se sníženým příjmem tuků) by měly tvořit základ našeho jídelníčku. A výsledek? Kromě boomu nejrůznějších „light“ potravin tento způsob stravování způsobil také epidemii obezity a dalších civilizačních chorob.

Vysvětlení je jednoduché. Přestože sacharidy ve stravě slouží především jako zdroj energie, má to hned několik „ale“. Zaprvé, tělo je schopno si glukózu vytvářet samo z bílkovin. A zadruhé, pokud zkonzumované sacharidy okamžitě nespálíte, ukládají se v těle ve formě tuku nebo glykogenu.

Konzumace vysokého množství sacharidů způsobuje zvýšení hladiny glukózy v krvi. Slinivka poté produkuje nadměrné množství inzulinu, což vede k úbytku energie a touze po dalším jídle – jak jinak než po jídle bohatém na sacharidy. Tento neustále se opakující proces má dlouhodobě za následek vznik cukrovky 2. typu, obezity, kardiovaskulárních onemocnění, a dokonce i některých typů rakoviny.

S čím low carb pomáhá?

Snížený příjem sacharidů má hned celou řadu pozitivních důsledků. Ty se začnou projevovat už za pár týdnů upraveného jídelníčku. A konkrétně?

  1. Low carb vám pomůže zhubnout

Dlouhodobé zkušenosti ukazují, že díky nízkosacharidové dietě je možné zdravě hubnout kolem pěti kilogramů měsíčně.

  1. Low carb pomáhá v boji proti civilizačním chorobám

Ať už jde o prediabetes, cukrovku 2. typu, ekzémy, alergie nebo třeba vysoký tlak. Pozitivní vliv nízkosacharidové diety na zdraví dlouhodobě prokazují i vědecké studie.

  1. Po low carb se budete cítit lépe

Zmizí neustálé pocity hladu nebo záchvatovité přejídání. Low carb stravování také prokazatelně pomáhá v boji proti nespavosti, únavě nebo úzkostem a depresím.

Jak na low carb jídelníček?

Nízkosacharidová dieta je postavena na živočišných bílkovinách, neškrobové zelenině a zdravých zdrojích tuků, doplněných o tučné mléčné výrobky a ovoce s nízkým obsahem sacharidů. (Pro porovnání – například podobně populární paleo dieta, která z low carb vychází, mléčné výrobky nepovoluje.)

Co by tedy mělo tvořit základ vašeho low carb jídelníčku?

  • Kvalitní bílkoviny (například různé druhy masa, vnitřností a ryb nebo třeba vejce)
  • Tučné mléčné výrobky (například jogurty a tvarohy)
  • Zdravé tuky (například avokádo, ořechy, olivy)
  • Neškrobová zelenina (například mrkev, rajčata, saláty)
  • Ovoce (především bobule a lesní plody)

Váš pitný režim by měla tvořit hlavně voda, tu můžete doplňovat čajem nebo kávou. A když čas od času dostanete chuť na alkohol, sáhněte raději po tom s nižším obsahem sacharidů – například po sklence bílého suchého vína.

Zakázané potraviny při low carb

Chcete-li díky low carb stravování získat ty nejlepší výsledky, následujícím potravinám byste se měli úplně vyhnout.

  • Obiloviny a pseudoobiloviny
  • Luštěniny
  • Brambory a další škroby
  • Všechna sladidla (s výjimkou xylitolu, erythritolu a stévie)
  • Slazené nápoje i další průmyslově vyráběné potraviny

Jak na low carb? Zkuste krabičky

Chtěli byste low carb vyzkoušet, ale počítat kalorie a makronutrienty se vám nechce? Objednejte si low carb krabičkovou dietu přímo domů – například od pražského Nutric Bistra, které se na low carb specializuje a dlouhodobě patří k tomu nejlepšímu, co na poli krabičkových diet můžete najít.

Low carb krabičky od Nutric Bistra obsahují optimální poměr makroživin, vy sami tak díky nim nic řešit nemusíte – stačí si převzít už hotové jídlo na celý den a pak už si jen užívat to, co pro vás uvařil někdo jiný. U Nutric Bistra se navíc můžete spolehnout, že vaše jídlo bude vždy čerstvé, připravené ze základních, sezonních surovin, a to ve farmářské nebo bio kvalitě – bez dochucovadel, glutamátů a chemie.

A jako bonus? Bude vám opravdu chutnat. Pro Nutric Bistro vaří zkušení pražští kuchaři (ve spolupráci s předními odborníky na výživu), a vy si tak vždy můžete být jistí, že se na každé další jídlo budete opravdu těšit.