11 17 2018

Nordic walking

Milovníků tzv. nordic walking, neboli severské chůze stále přibývá. Určitě jste již v přírodě zaznamenali tyto vyznavače chůze pomocí speciálních holí. V naší společnosti stále převládá názor, že tento sport náleží spíše starší generaci. Je sice pravda, že nordic walking se týká zejména těchto věkových kategorií, ale není to žádné pravidlo. Severskou chůzi může provozovat každý, klidně i celé rodiny a malé děti. Prospěšný dopad, pokud je tento sport prováděn správně, má na každého z nás.

Jak si vybrat hole

Pro tento sport toho není třeba pořizovat mnoho. Protože jde vlastně o chůzi v terénu za pomocí speciálních holí, je třeba mít kvalitní obuv s měkkou podrážkou, která dostatečně tlumí nárazy a šetří pohybový aparát. V případě holí je třeba skutečně zainventovat a koupit speciální nordic hole k tomuto určené. Oproti jiným holím, například lyžařským nebo holím na hory, jsou podstatně lehčí, mají ergonomické madlo s úchytem a dole jsou opatřeny hrotem pro odpichování. Správná výška je také důležitá, měla by dosahovat pod pupík. Pokud popadnete první hole, které doma vidíte a vyrazíte do terénu, pravděpodobně si přetížíte paže a svaly v oblasti šíje, takže si spíše uškodíte.

Jaká je technika

Chůze s holemi vypadá velice jednoduše, nicméně i zde je potřeba dodržovat správnou techniku. Jinak může velice lehce dojít k přetížení určitých svalových skupin a následně potom k nežádoucím bolestem zad, šíje, ramen nebo zápěstí.

Při chůzi by se měly hole pokládat přibližně v úrovni paty nohy, která je vpředu. Příslušný loketní kloub by měl být zároveň v pravém úhlu. Horní končetiny je při chůzi důležité zapažovat za tělo a následně zpět předpažit. Důležitá je i délka kroku, měl by být totiž dostatečně dlouhý. Tím dojde k žádoucí aktivaci hýžďových svalů.

Důležité je rovněž vyvarovat se chyb začátečníků. Chůze by měla být dostatečně vzpřímená, bez nadměrného předklánění a hrbení se. Rovněž je třeba nezapírat se do holí příliš.

Pokud tápete,  jak na správnou techniku, raději se poraďte s odborníky. Navštivte pracoviště, kde se této problematice věnují, nebo se informujte u fyzioterapeuta.

Pro koho je sport vhodný

Chůze pomocí holí je vhodná pro každého. Ale zejména pak pro pacienty s bolestmi kloubů, zad, kyčlí, stejně tak pro kardiaky nebo obézní pacienty.  Pokud se s holemi chodí správně, jde o jeden z nejzdravějších a nejpřirozenějších sportů vůbec.

Výčet pozitivních dopadů by byl velmi obsáhlý, uvedeme tedy ty nejzákladnější. Při chůzi se zapojují celé řetězce svalů, zejména pak svaly stabilizující trup a páteř. V dnešní době, kdy bolestí zad trpí takřka každý, jde o jednu z nejúčinnějších prevencí bolesti zad, nebo léčebnou metodu již vzniklých bolestí zad. Z dalších pozitiv, zejména pro věkovou skupinu 50 plus, můžeme zmínit pozitivní vliv na činnost srdce a plic. Potažmo pak prevenci vzniku kardiovaskulárních onemocnění. Zlepšení fyzické kondice při pravidelně prováděné aktivitě, stejně tak i úbytek tělesné hmotnosti jsou dalšími pozitivy. Chůze má také pochopitelně dobrý vliv na kosti a klouby.

Rada na závěr

Nordic walking můžete provozovat klidně každý den. Podle lékařů bychom měli denně ujít 10 tisíc kroků, což je asi sedm kilometrů. Díky severské chůzi si tak můžete tento „limit“ snadno splnit.

Pokud budete navíc dodržovat optimální tepovou frekvenci pro spalování tuků, měli byste hubnout. Tuto frekvenci orientačně vypočítáte, pokud od čísla 220 odečtete svůj věk a z čísla, které vám vyšlo, vypočítáte 60-70%.