07 02 2020

Máte sedavé zaměstnání?

Čím dál více lidí má sedavé zaměstnání. Ať už pracujete v kanceláři jako asistentka, vrcholový manager, nebo na recepci, sedavé zaměstnání má určité negativní vlivy na váš zdravotní stav. Jistě nedochází k takovému opotřebení těla, jako při manuální práci v továrně, nebo na poli, ani se nevystavujete zvýšenému riziku úrazu jako například při práci ve výškách. Pojďme se podívat, co nám při práci v kanceláři hrozí.

V poslední době se množí výzkumy, které dokazují, že sedavé zaměstnání je přímou zkratkou k mnoha civilizačním nemocem.

Nezřídka vede neustálé sezení k problémům s páteří. Projevuje se bolestmi krční páteře, nebo naopak bolestmi křížokyčelního skloubení, či při delším špatném sezení i potížím s vyhřezlými ploténkami. Špatně ergonomicky uspořádané pracovní místo a používání myši vede k bolesti ramen, trapéz, zápěstí a mnohdy také ke skolióze. I trápení s karpály většinou způsobuje nesprávné sezení a ovládání počítačové myši.

Dbejte proto na to, aby váš kancelářský nábytek splňoval veškerá doporučení z oblasti zdravého sezení. Designové kousky jsou sice krásné, ale většinou naprosto nepoužitelné pro každodenní práci u počítače. V dnešní době, kdy spousta z nás má zřízen díky koronaviru homeoffice, je také důležité, aby váš domácí pracovní koutek měl kvalitní pracovní stůl a ergonomickou kancelářskou židli. Kde sehnat ověřený nábytek do kanceláře? Nemusíte brouzdat po obchodech, v dnešní době vše pohodlně seženete na internetu. Například na webové stránce https://www.viame.cz/jena-nabytek, je k dostání spousta nábytku do vaší kanceláře.

Dlouhodobé sezení může zhoršovat i problémy s hemeroidy. Pokud nechcete užívat dlouhodobě léky na hemeroidy, nebo různé mastičky, už při výběru židle dbejte na to, aby vaše nová židle měla sedák z prodyšného materiálu a aby její povrch byl dostatečně měkký, aby problémy s hemeroidy ještě více nezhoršoval.

Při předcházení potížím s pohybovým aparátem je důležité kompenzovat dlouhou dobu sezení pohybem. Občas se během práce běžte projít, například místo telefonování do účtárny se zajděte zeptat osobně, pořiďte si chytré hodinky a dbejte na to, abyste denně nachodili alespoň doporučovaných deset tisíc kroků. Najděte si například na youtube cviky na záda, které si můžete nenápadně zacvičit i v kanceláři.

Důležité je při sedavém zaměstnání také to co jíte a pijete během dne. Člověk, který pracuje v kanceláři nepotřebuje tak kalorické jídlo, jako někdo, kdo celý den fyzicky pracuje. Pijte nejlépe neslazenou vodu, bylinkové čaje, a jídlo by mělo být pestré se správným složením bílkovin, tuků a sacharidů. Častý nešvar lidí pracujících v kanceláři je to, že ze stresu pijí hodně kávy, a když jsou unavení, tak odpoledne sáhnou po energetických bombách, jako jsou různé čokoládové tyčinky apod., aby vydrželi svěží až do konce pracovní doby. Velká kvanta kávy pak způsobují předrážděnost, problémy s usínáním a také zadržování vody v těle.

Neustálé koukání do blikající obrazovky také zhoršuje kvalitní spánek. Alespoň doma se vyvarujte prohlížení sociálních sítí dlouho do noci. Modré světlo, které obrazovky produkují, mají špatný vliv nejen na spánek, ale i na naše oči. Často vás bolí při práci s počítačem? Je to proto, že když se příliš soustředíme na práci s tabulkami, či důležitými dokumenty, méně mrkáme a dochází tak k jejich vysychání. Při práci s počítačem se občas zadívejte oknem do přírody, či alespoň na nějakou zelenou pokojovou květinu. Místo mnutí unavených očí si pořiďte umělé slzy, které vašim očím prospějí, hydratují je, nebudou tak unavené a jako bonus pomohou i alergikům, které trápí nadbytečný pyl a prach. Klimatizace v kancelářích oči také značně vysušuje. Proto pokud je to alespoň trochu možné, snažte se zajít alespoň v rámci pauzy na oběd na chvíli ven a nechat odpočinout nejen oči, ale i váš pohybový aparát.