Proteinové tyčinky: co by měly obsahovat, proč je zařadit do jídelníčku a kdy je (ne)jíst

0
297

Proteinových tyčinek najdete na trhu nepřeberné množství. Víte, v jakých situacích je vhodné je zařadit do jídelníčku? Co by správně měly obsahovat? A proč se většina produktů ze supermarketů nevyplatí?

Co to je proteinová tyčinka

Pro proteinovou tyčinku je pochopitelně nejdůležitější obsah proteinů, tedy bílkovin. Rozhodující je přitom nejen obsah, ale i zdroj, ze kterého bílkoviny pocházejí. Proteinová tyčinka navíc může obsahovat více druhů proteinů. Jejich zastoupení přitom poznáte, jakmile si přečtete složení. Dle platné legislativy totiž musí výrobce uvádět veškeré suroviny seřazené podle poměrného zastoupení.

V proteinových tyčinkách se často setkáte s živočišnými zdroji proteinů, mezi které patří například mléčná bílkovina, micelární kasein či syrovátkový koncentrát. V těch nejlevnějších tyčinkách naopak často najdete hydrolyzované kolageny nebo kaseinát vápenatý, kterým je ale lepší se vyhnout.

Co se týče množství bílkovin, zpravidla se pohybuje kolem 20 až 30 g v jedné tyčince. Tyto produkty by zároveň neměly obsahovat velké množství jednoduchých cukrů. Rozhodující je také množství nasycených mastných tuků, které by u proteinové tyčinky mělo být co nejnižší. U kvalitních tyčinek je tuk tvořen například ořechy nebo semínky.

Díky proteinové tyčince se budete cítit lehce, ale zároveň plní síly a energie.

Nejlepší alternativy proteinu pro vegany

Pokud se řadíte mezi vegany, budete se pravděpodobně poohlížet po proteinové tyčince s obsahem rostlinných bílkovin. V takovém případě můžete sáhnout třeba po produktu s obsahem izolátu sojové bílkoviny, konopného proteinu nebo hrachového proteinu.

Jak poznat jen převlečenou sladkost

Jak jsme již naznačili, pro proteinové tyčinky je rozhodující jejich složení. Právě díky němu snadno odhalíte, kdy se opravdu jedná o proteinovou tyčinku a kdy jen o převlečenou sladkost. Vždy se proto informujte o tom, kolik bílkovin, tuků a cukrů výrobek má.

Proč proteinové tyčinky nenakupovat v supermarketu

Proteinové tyčinky si v dnešní době již můžete zakoupit v nejrůznějších variantách. K dispozici jsou jak v běžných supermarketech, tak i drogeriích a specializovaných obchodech se sportovní a zdravou výživou.

Tyčinky ze supermarketů lákají na velmi nízkou cenu. Ta je ale velmi často vykoupena nekvalitním složením. V mnoha takových tyčinkách proto najdete zbytečný cukr, emulgátory a palmový tuk. Některé také nejsou příliš vyladěné po stránce chuti a celkový dojem vám zkazí umělé aroma. Jen zřídka zde najdete tyčinku, která by vyhovovala například sportovcům ve striktním režimu.

Vsaďte na nákup u odborníků

Pokud vám není lhostejné, čím své tělo živíte, doporučujeme rozhodně sáhnout po proteinových tyčinkách od odborníků. Takové varianty totiž používají chutný zdroj kvalitních bílkovin a zároveň obsahují jen minimální množství cukrů a tuků. Některé tyčinky také bývají obohaceny porcí cenné vlákniny.

Za takové proteinové tyčinky si sice oproti těm supermarketovým připlatíte, na druhou stranu se taková investice do kvalitní výživy opravdu vyplatí.

Kdy jíst proteinové tyčinky

Proteinovou tyčinku můžete sníst prakticky kdykoliv během dne. V praxi ale existuje několik situací, které jsou pro jejich konzumaci jako stvořené. O co se jedná?

Dopřejte si kvalitní proteiny před i po tréninku.

Před nebo po tréninku

Čeká vás za chvíli trénink a dostali jste hlad? Pak je právě teď skvělý čas na to dát si proteinovou tyčinku, která vás nezasytí tolik jako běžné jídlo a budete se tedy stále cítit lehce. Zároveň vám ale poskytne dostatek energie, abyste nadcházející trénink zvládli.

Tyčinku si můžete rozbalit také po cvičení, kdy je tělu třeba dodat co nejvíce dobře stravitelných bílkovin, které pomohou s opravou svalových vláken. Díky obsahu sacharidů také doplníte sportem vyčerpané zásoby glykogenu.

Pro zahnání hladu

Pokud vás přepadne hlad nebo chuť na sladké, můžete sáhnout právě po proteinové tyčince. Jelikož neobsahuje tolik jednoduchých cukrů jako běžné sladkosti, jedná se o mnohem zdravější volbu.

Pro zvýšení kalorického příjmu

Pokud během dne nestíháte dostatečně jíst nebo jste se pustili do náročnějšího tréninku, můžete proteinovou tyčinku využít pro zvýšení kalorického příjmu. Během chvilky do sebe dostanete biologicky hodnotné bílkoviny, kvalitní energii a komplexní sacharidy.

Proteinové tyčinky při hubnutí –⁠ proč dávat pozor na kalorickou hodnotu

Pokud chcete zhubnout, je třeba v průběhu dne přijmout vyvážený poměr sacharidů, bílkovin a tuků. V tomto ohledu vám tedy proteinové tyčinky mohou pomoct. Zároveň dokáží zahnat chuť na sladké, což je při hubnutí velmi podstatné.

Pro udržitelné hubnutí je třeba dodržovat vypočítaný energetický příjem. S ohledem na kalorickou hodnotu tyčinky si přitom snadno můžete spočítat, zda vám do vašeho jídelníčku pasuje a tyto produkty tak mohou snadno posloužit jako podpora hubnutí.

Vyzkoušejte tyčinky Volchem

Mezi výrobce kvalitních proteinových tyčinek patří značka Volchem. Ochutnat můžete třeba tyčinku VOLCHEM Promeal Protein Bar 50 %, která obsahuje 30 g bílkovin. Zajímavou variantou je také Volchem Promeal Protein Crunch Bar 60 %, která obsahuje jen 5 g sacharidů.

Skvělou volbu je dále tyčinka Volchem Promeal XL Protein Bar 32 %, která kromě jiného obsahuje 13 vitamínů. A chybu neuděláte ani s proteinovou tyčinkou Volchem Promeal Zone Bar, která je k dispozici ve spoustě lákavých příchutí a jedná se o vyváženou svačinu kdykoliv během dne.

Proteinové tyčinky se vyplatí mít v šuplíku

Jak vidíte, proteinové tyčinky rozhodně nejsou doménou pouze profesionálních sportovců. Při vhodné příležitosti je může konzumovat každý. Vyplatí se ale sáhnout po kvalitních produktech s promyšleným složením, které budou mít kýžený efekt a nebudou jen převlečenou sladkostí.