Důležité doplňky stravy – 3. část

0
38
Autor obrázku: Roger H. Goun

Důležité doplňky stravy – 3. část

Poslední část, který uzavře trojici článků o doplňcích stravy vám přinese informace o další pětici.

Kyselina tioktová

Jde o látku, kterou si v malém množství tvoří naše tělo samo. Jenže toto množství není dostačující pro správné fungování organismu. Přírodními zdroji kyseliny tioktové je špenát, játra, játra a pivovarské kvasnice, a pokud máme pochybnosti o nedostatku, je nejlepší se poradit s lékařem.

Tato látka umí mnoho. Ochraňuje játra a napomáhá jejich regeneraci. Dále je důležitá při nervových záškubech, jejich projev je prakticky ukázkou nedostatku kyseliny tioktové. Zabraňuje vzniku šedého zákalu a posiluje imunitu, detoxikuje tělo a omezuje únavu.

Malou zvláštností je, že se kyselina tioktová je podávána pacientům, kteří požili jedovatou muchomůrku.

Glukosamin

Autor obrázku: Roger H. Goun

Glukosamin je velice důležitý prvek pro tvorbu chrupavky. Vlastně není důležitý, je naprosto nezbytný. Jeho přírodními zdroji jsou mořské plody, zejména pak ústřice a krabi (ne tyčinky surimi). Kdokoli, kdo má problémy s klouby, kostmi a vůbec celou pohybovou soustavou, by měl glukosamin pravidelně užívat nezbytně. Glukosamin také napomáhá při problémech se svaly, a častým onemocněním jako je revma či artróza. Obvykle je glukosamin předepsán všem osobám, u kterých se vyskytne problém s klouby a dávkování tedy hlídá lékař.

Karotenoidy

Jak už název napovídá, jde o prvek, který je obsažen v karotce – mrkvi. Ale nejen zde. Karotenoidy jsou látky, dodávající ovoci a zelenině jejich červenou, oranžovou anebo žlutou barvu. Jde o významné antioxidanty, z nichž nejznámější je alfa-karoten, lutein a další.

Karotenoidy jsou významné při léčbě rakoviny, neboť omezují růst buněk a chrání srdce a cévy. No a samozřejmě velice prospěšné jsou karotenoidy pro lidský zrak. Fungují jako prevence slepoty, onemocněním zraku, a uvolňují unavené oči. Mnoho karotenoidů je obsaženo v mrkvi, dýních, rajčatech, vodním melounu, červených paprik, pomerančích, mangu anebo meruňkách.

Karnitin

Neboli správně bychom jej měli nazvat L-karnitin, který si v malém množství vyrábí organismus sám, ale protože jde skutečně o malé množství, často nedostačující, je potřeba tuto látku dostat do těla i jinou cestou. Je totiž potřebný pro udržování správné hladiny cukru v krvi. Ten potřebujeme, jinak tělo pociťuje výraznou svalovou slabost a únavu.

Co však je pro mnohé osoby veledůležitá informace je to, že L-karnitin je nápomocná berlička při redukčních dietách, vzhledem k faktu, že je výtečný spalovač tuků. Karnitin je v pestré stravě bohatě obsažen, ale vzhledem k tomu, že je obvykle v mase a produktech živočišného původu, mohou nedostatkem trpět zejména vegetariáni.

Kreatin

Je takovou zásobárnou energie. Udržuje vnitřní sílu, a pokud tělo bije na poplach, dostavuje se únava a vyčerpání, uvolní část ze sebe a výrazně tak posílí svalstvo.

Autor obrázku: Mike Baird

Kreatin umožní vykonávat dlouhodobou fyzickou zátěž, je tedy nezbytný pro sportovce a manuálně pracující jedince. Jako pomocník je přínosný při léčbě dýchací soustavy a také kardiovaskulárních chorob. Co je možná zajímavá a poněkud zvláštní informace je to, že účinek kreatinu oslabuje požití kofeinu a přírodními zdroji látky kreatin je maso, mléko, vejce, ryby a brusinky.