10 29 2020

Jak se vyhnout pálení žáhy

Jak se vyhnout pálení žáhy

Pálí Vás žáha občas? Můžeme vás ujistit, že to není až tak závažný faktor, který by vás měl hodit do neklidu. Jestli-že je to ale časté, je lepší danou situaci co nejrychleji řešit, z hlediska Vašeho zdraví.

Autor obrázku: Frank Kovalchek

Pálení žáhy vzniká díky tzv. gastroezofageálního refluxu. V žaludku má za úkol trávit potravu kyselina, ta stoupá výše do jícnu a dráždí citlivou tkáň.

Zkrátíme si to: Obsah v žaludku, který uniká do spodní části jícnu se zpětně vrací. Říkáme tomu neúplné zvracení. Způsobuje to však nepříjemný pocit pálení za hrudní kostí, nadměrné slinění, bolestivé polykání, či pocity cizího tělesa v krku.

Pokud nás ale pálí žáha občas, můžeme si za to většinou sami (jíme příliš rychle, nepravidelně nebo nezdravě). Existuje hodně přípravků, které nás zbaví pálení žáhy. Stačí změna v každodenním režimu a může být po problému. Díky serveru Healthu Vám přinášíme přehled několik a rad a tipů, jak se vyhnout nepříjemnému pocitu, ale i jak celkově zlepšit Váš zdravotní stav.

Optimální hmotnost – nadváha má také vliv na fyzické projevy našeho organismu včetně pálení žáhy, vznik refluxu.

Autor obrázku: Mervi Eskelinen

Vhodná strava i nevhodná konzumace potravin může občasné projevy pálení žáhy jen zhoršit (hlavně tučné potraviny, čokoláda, citrusy či džusy). Ne každý reaguje na tyto potraviny stejně. Jestliže konzumujete občas některá jídla a přesto vám způsobují nepříjemnosti či pálení žáhy, raději je vyškrtněte ze svého jídelníčku. Sníte-li za den toho naráz příliš hodně, riskujete, že budete mít s pálením žáhy větší potíže.

Alkoholalkohol rozhodně zvyšuje kyselost v žaludku. I kvůli občasnému pálení žáhy, byste měli alkohol omezit. I některé alkoholické nápoje totiž obsahují chemické sloučeniny, které dráždí žaludeční sliznici (stejně tak perlivé nápoje).

Kouření a kávakouření může způsobovat reflux. Má i relaxační účinek na ventil (při kouření nepracuje tak jak má) mezi jícnem a žaludkem. Stejným nepřítelem je káva (i ta, která je bezkofeinová).

Nejezte před spaním – pokud jíte před spaním, měli byste se tomu ihned vyhnout. U nepříjemných žaludečních kyselin tak vzniká mnohem větší riziko, že se budou vracet do jícnu. Lékaři doporučují vymezit poslední večerní  pokrm již několik hodin před spaním (jedině tak bude mít tělo čas potravu v klidu trávit).