10 26 2020

Zdravý životní styl, žádná velká věda

Ať už je Vám patnáct, třicet, nebo padesát let, určitě vám všem záleží na vlastním těle. Tedy myslím, že by záležet mělo. Ale víme opravdu co pro to dělat?

Lidí, kteří žijí svůj život zcela ve zdravém duchu, je v dnešní době žalostně málo. Setkáváme se s marnými pokusy přestat kouřit, snahou zbavit se závislosti na kávě, snížit příjem alkoholu, a tisíci dalších neúspěšných možností, jak svůj životní styl alespoň trochu zlepšit. Každý z nás by mohl jistě vyprávět.

Jídlo, přítel člověka

Pokusím se aspoň stručně shrnout, jak začít s péčí o své tělo a vytvoření určité zdravé formy. Začneme dietou. Ne, neradím Vám jít do nejrůznějších drastických diet, ba naopak. Dnešní doba je bohatá na všemožné detoxy, teatoxy a jiné pofiderní „toxy“, které Vám prakticky zakazují zkonzumovat byť jen kousek chleba. A právě to je možná jednou z příčin našeho neúspěchu na cestě za lepším životním stylem a formou. Tělo potřebuje přijímat energii, kterou věřte nebo ne, vydáváte i tím že nad něčím přemýšlíte. Takový pořádný matematický příklad, nebo stresující vyřizování nekonečného účetnictví je patrně velkým výdejem energie. No stručně řečeno, vydáváte ji opravdu neustále. Proto zapomeňte na nějaké strádání, rozhodně to Vašemu tělu neprospěje. Jezte pravidelně, častěji, a hlavně se zajímejte o to, co vlastně jíte. Jídlo není žádný nepřítel.

Teď si sáhněme na srdce. Kolik vlastně vypijeme denně vody? Jednu lahvičku? Pár sklenek při obědě a večeři? Ti z vás, kteří aktivně sportují, jistě ví, že denně je vhodné vypít kolem třech litrů vody. U ostatních se toto číslo pohybuje trochu níže, dejme tomu třeba takové dva litry. Ovšem opravdu jen minimum z nás, pije tolik, kolik naše tělo opravdu potřebuje. Vypijte sklenici vody hned, jak se probudíte, a do školy či práce si rozhodně přibalte ještě aspoň litrovou lahev. Nejenže dostatečný pitný režim pomáhá lépe spalovat tuky, ale také (jak jistě víte z přísloví „Hlad je skrytá žízeň.“) se občas za naším „hladem“ skrývá opravdu jen nedostatečný příjem tekutin.

I přirozený pohyb se počítá

Dalším tématem, o kterém by se dalo mluvit hodiny a hodiny je pravidelný pohyb. I to je prakticky jednoduché, rozhodně kvůli tomu nemusíte trávit 24/7 v posilovně nebo mrznout v únoru venku běháním. Ano, posilování a přirozený pohyb jako chůze a běh, jsou jistě jen a jen přínosem pro naše tělo, ovšem i bez toho může člověk vydávat více energie. Stačí místo hromadné dopravy použít kolo, či vlastní nohy, místo sezení v autobuse si pár zastávek postát, nepoužívat neustále výtah, nebo se jít místo večerního sledování seriálů jen tak projít. Pohyb je přirozená věc, a pro naše tělo dokonce věc nezbytná.

Je libo kafe a cigárko?

Vraťme se ale ještě k tématu na začátku. Kouření, alkohol a jiné návykové látky. Zakazovat lidem kouřit, popíjet pivo nebo vypít v práci pět hrnků kafe opravdu nikdo nemůže, ovšem každý člověk by se sám za sebe měl zamyslet, do jaké míry je jeho závislost závažná. Jedna cigareta na odreagování, sklenka vína s přáteli nebo velké sladké kapučíno, v tom rozhodně není žádný problém. Jen jde o to si sám sobě říct, že škodit dobrovolně vlastnímu tělu je naprostá hloupost.

Dnešní doba nabízí nepřeberné množství možností, jak začít se zdravým životním stylem. Ať už se jedná o nejmodernější fitness centra, zdravé jídelny, nebo třeba útulné kavárny. Proč raději místo deseti levných kafí v práci nezajít večer na pořádný šálek kvalitního espressa právě do takového příjemného podniku? Lidé jsou čím dál více pohodlní, přitom není nic krásnějšího a příjemnějšího, než se cítit opravdu šťastný a spokojený ve svém vlastním, zdravém těle.