Minerály

0
32
Autor obrázku: Kristine Paulus

Minerály

Teď nemáme na mysli horniny, ale jednotlivé doplňky stravy, které naše tělo potřebuje ke správnému fungování. Ve vyvážené a pestré stravě bychom správně měli jejich doporučený denní příjem mít, ale ne vždy tomu tak je. Naštěstí je naše tělo dost chytré na to, aby si o nedostatek potřebné látky řeklo. Poté buďto změníme jídelníček, anebo využijeme doplňků stravy.

Autor obrázku: Kristine Paulus

Hořčík

Prvek, který naše tělo potřebuje pro správnou činnost srdce, cév a také svalů. Jestliže vás občas, i častěji zasáhnout křeče ve svalech, obvykle to bývá v lýtkách, ale i prstech u nohou, pak máte nedostatek hořčíku. Na tuto potíž je nejlepším lékem zajít do lékárny a pořídit si hořčík v rozpustných tabletách anebo v pilulkách. Není na tom nic zvláštního.

Při větší fyzické námaze, aktivitě nebo stresu je spotřeba hořčíku v lidském organismu výrazně navýšena, a tím pádem je jej potřeba doplnit. Dalším faktorem, ovlivňujícím úbytek hořčíku jsou chronická onemocnění a i požíváním průmyslově upravených potravin. A mimo to, že nás hořčík zbaví křečí ve svalech, posílí srdce, tak také bojuje s únavou, upravuje krevní tlak a zmírňuje dýchací potíže. U žen omezuje bolesti při menstruaci, uvolňuje nervozitu a zmatenost.

Potraviny s vyšším obsahem hořčíku jsou luštěniny, rýže, ořechy, plody moře a jakákoli listová zelenina. A jedna zajímavost na závěr – tvrdá voda obsahuje velké množství hořčíku. Při několikaleté studii bylo prokázáno, že lidé, žijící v oblasti s tvrdou vodou mnohem méně trpí na srdeční onemocnění.

Vápník

Důležitým prvkem pro správnou tvorbu kostí a zubů je vápník, často zvaný kalcium. Pomáhá také při potížích s trávení, nemocech tlustého střeva a při vysokém krevním tlaku. Dále je prospěšný pro srdce, cévy i nervy. Posiluje krevní srážlivost a díky němu se rychleji hojí rány.

Velké množství vápníku najdeme v mléčných výrobcích, mandlích, rybách a třeba brokolici. V normální stravě je i tak asi polovina denní dávky kalcia, proto je až nutné, abychom jej doplňovali pomocí doplňků stravy. Pokud trpíte onemocněním štítné žlázy, ledvin, anebo akutních chorob, kde se užívají antibiotika, vždy se raději na doplnění vápníku zeptejte svého ošetřujícího lékaře.

Draslík

Prevence srdečních chorob, hlídač správného krevního oběhu a fungování svalů je draslík, minerál, který zbavuje tělo i jedovatých toxinů. Draslík snižuje krevní tlak, tím pádem je prospěšný při vysokém anebo kolísavém tlaku. Výrazně omezuje vznik mozkových příhod a naopak jeho výrazný a dlouhodobý nedostatek se projevuje zvracením, průjmy, slabostí a někdy i srdečním selhání.

Za úbytek draslíku v těle může také zvýšená fyzická aktivita. Proto by přísun tohoto prvku měli automaticky zvýšit všichni sportovci. Draslík je silně zastoupen v jahodách, banánech, pomerančích, meruňkách a bramborech. Pozor však na tepelnou úpravu – při vaření ve vodě se ztrácí až padesát procent draslíku.

Fosfor

Spolu s vápníkem se fosfor stará o pevné kosti a zdravé zuby. A jako bonus navíc ještě posiluje membránu buněk, tím pádem celkově posiluje organismus, hlídá správnou funkci mozku a nervů a dodává tělu energii. Nedostatek fosforu se projevuje jak zvýšenou lomivostí kostí, také chronickou únavou a velmi výrazně sníženou imunitou.

Nedostatek fosforu je často následkem drastických redukčních diet, dlouhodobým onemocněním vylučovací soustavy, ať už se jedná o ledvinové nebo střevní choroby. A jedna z nejdůležitějších rad – fosfor by měl být užíván vždy jen pod dohledem lékaře. Jeho nadbytek může totiž zamezit vstřebávání jiných důležitých látek.

Sodík

Autor obrázku: fdecomite

Nedostatek sodíku se v našich končinách vyskytuje velice zřídka. Je to dáno tím, že sodík je součástí kuchyňské soli a také řady uzenin. A tudíž asi běžný český občan nebude mít s nízkým příjmem sodíku problémy, což dokazují i průzkumy.

Pokud už se tak děje, je to vlivem velice drastických redukčních diet, kdy postižený prakticky několik dní nic nejí. Nedostatek se projevuje snížením tlaku, svalovými křečemi a dehydratací. Sodík potřebujeme pro správnou svalovou a nervovou činnost.

Pozor spíše než na jeho nadbytek v těle, který může způsobit vysoký krevní tlak, selhání srdce a ledvin a pravidelné nadměrné solení vede k nadměrnému vylučování vápníku a tudíž k řídnutí kostí.

Chlór

Chlór je něco podobného jako sodík. S nedostatkem se většinou nesetkáme, spíše nás může potrápit jeho nadbytek, vzhledem k tomu, že je také součástí kuchyňské soli. Pokud už však nedostatkem tělo trpí, projevuje se to padáním vlasů, lámáním nehtů a trávicími obtížemi. Chlór je proto důležitý pro správnou činnost střev, reguluje rovnováhu kyselin a zásad v těle a napomáhá detoxikaci organismu.